Lauantaina 12.7. suurin osa suomalaisista lensi Ateenaan norjalaisen halpalentoyhtiön suoralla linjalla kisapaikalle. Lento oli lähdössä ajoissa, mutta koneita käynnistettäessä vasemman moottorin alueelta aloik vuotamaan polttoainetta. Tätä sitten ihmeteltiin reilut puolen tuntia, jonka jälkeen kippari kuulutti "olemme luotavaisia, että vuoto on pysähtynyt ja voimme kohta jatkaa matkaa". Ateenaan pääsimme turvallisesti ja kaikkien matkatavarat olivat perillä samaan aikaan ehjinä.

Sisäänkirjautuminen hotellille ja seuralle tutustumaan paikkoihin. Ainoastaan Laurin vene oli tässä vaiheessa paikalla, joka oli tullut toista kautta Ateenaan. Laurin venessä oli muuten kaikki hyvin, mutta vanttiruuveja ei oltu rasvattu kunnolla ja Laurin säätäessä mastoa itselleen sopivaksi, yksi ruuvi leikkasi kiinni. Tätä Lauri koitti fiksata muutaman tunnin, kunnes remonttiryhmä tuli apuun ja ratkaisi ongelman.

WP_20140712_006-normal.jpg

Hetken ihmettelyn jälkeen saimme ensimmäisiä viestejä, että toiset suomalaiset veneet ovat Kreikan maaperällä. Samppa oli Patraksessa ja Sakke Tessalonikissa. Molemmilla muutama tunti ajoaikaa jäljellä. Sattumalta  molemmat olivat puolen tunnin sisään seuralla ennen klo 19:sta, joten meitä oli koko porukka vastaanottamassa heitä.

WP_20140712_002-normal.jpg

EM-kisat olivat saaneet uutta väriä ainakin lippujen perusteella. Yhdessä veneessä on gastina jenkki, liittomme sihteeri Laura Jeffers. Sveitsiistä, turkkilaisista ja Iísraelilaisista meillä ei ollut tietoa. Lisäksi yksi AUS on mukana.

P7130802-normal.jpg

Purimme kuormia jonkinverran ja lähdimme illastamaan. Ajoryhmillä oli enempi nälkä, kun määränpään lähetessä olivat unohtaneet pysähtyä syömään. Edellinen ateria oli lähinnä aamiainen. Pääryhmä palaili ruokailun jälkeen hotellille, mutta Sampan porukka päätti mennä auringon laskeuduttua rikaamaan veneensä, koska ei ollut niin kuuma.

Sunnuntaina menin Laurin kanssa rantaan ennen klo 8, koska maston trimmaaminene oli jäänyt kesken nälän voitettua tärkeysjärjestyksesä. Saimmekin maston kohdilleen helposti, joten aloitimme purkamaan meidän tuplakärryä. Nosturiauto tuli paikalle kymmenen aikaan ja saimme veneet erilleen ja sitä myötä pääsimme rikaamaan omaamme. Rekisteröinti oli hyvin organisoitu, purjeiden mittaus oli nysväystä ja veneiden punnitus ja tarkastus vähän sinne päin. Taas tuli mieleen sanonta, että hyvää henkilökuntaan on niin vaikea saada. Kaikki suomalaiset saivat lopulta veneet ja purjeet mitattua, joten maanantain harjoituskisaan oltaisiin valmiita.

Laurin porukka lähti tutkimaan raunioita päivällä ja meidän ja Sampan porukka illalla. Kuljeskelimme Plakan läpi Akropolista kohden vain todetaksemme ylhäällä, tämä olevan suojettu. Olihan mukan iltakävely. Palasimme alemmas kukkulalta ja etsimme terassin ruokailua varten. Tarjontaa on riittävästi ja onneksemme löytämämme paikan tarjoulut olivat maittavia. Palasimme melko myöhään takaisin hotellille sopivasti katsomaan MM-futiksen loppuottelun ratkaisuja.

P7130835-normal.jpg