torstai, 17. heinäkuu 2014

Lightning EM 2014 Ateena, 2. kisapäivä

Aamu alkoi samanlaisena kuin muutkin päivät. Ennen vesille lähtöä oli sovittu District Meeting. Pääaiheina olivat seuraavat arvokisat Euroopassa ja maailmalla. EM-kisat ovat ensi vuonna Suomessa ja ainakin muutama paikallinen venekunta ilmoitti osallistuvansa kisoihin. Suomn jälkeen vuorossa olisi Sveitsi, mutta sikäläisten aktiivisten purjehtijoiden lopetettua viimevuonna, voi tulla haasteelliseksi saada joku seura järjestämään kisat. Tosin edellisten Sveitsin kisojen järjestäjäseura kertoi silloin litipurjehtijoiden olevan aina tervetulleita heidän seuralleen. Toivotaan, että litit saataisiin sielläkin uudelleen nousuun.

Toinen keskustelun aihe oli Italialaisen litipurjehduksen nostaminen takaisin jaloilleen. Viimevuosina osallistuminen kansainvälisiin kisoihin ollut vähän heikkoa pl. viimekesän omat EM/MM-kisat. Heillä on haasteena vanhahko kalusto ja haku investoida uuteen kalustoon puuttuu. Kovasti toivottiin ILCAn tukea ja lahjoitusveneitä. Tosin viimevuosien keskusteluiden perusteella heiltä puuttuu oma tahto viedä luokaa eteenpäin, joten tässä vaiheessa veneiden "lahjoittaminen" on melko hukkaan heitettyä. Kreikkalaisilla oli oma tahto ja tehty töitä 10 vuotta uusien purjehtijoiden hankkimiseksi. Täällä tuloksia tuli heti esiin, kun veneitä alkoi riittämään paikallisten kisojen toteuttamiseksi. NAOBilla on nyt kymmenen kisavenettä venettä käytettävissään aikaisemman kahden huonokuntoisen sijaan.

Suomalaiset merenneidot Elsa ja Laura uiskentelivät mieluummin seuran edustalla kuin kuuntelivat vanhempien äijien jorinoita.

Päivän ensimmäiseen starttiin päästiin aikataulussa. Tuuli luoteesta 4-5m/s. Ensimmäinen ylälippu ja Elsa kolmantena ja me viidentenä. Sakke ja Samppa takapäässä epäonnistuneen taktiikan seurauksena. Samppa jäi vähän ylimääräistä, kun teki parit "kunniakierrokset" lähdön jälkeen sääntö 10 rikkomisesta. Lenssillä kärki piti asemansa ja toisella kryssillä haettiin venevauhtia toisten nokitamiseksi. Kryssin loppupuolella tuuli heikkeni ja loppuikin kokonaan. Kaikki veneet kelluivat parikymmentä minuuttia paikoillaan tai aallokon viedessä taaksepäin, jolloin tuomaristo päätti keskeyttää kisan. Uusi tuuli oli alkanut jo toisesta reunasta kääntyen 180 astetta ja osa veneistä ehti nostella spinuja.

Hetken odottelun jälkeen tuuli asettui uuteen suuntansa ja lähtö laitettiin nopeasti liikkeille. Tuuli oli nyt samansuuntainen kuin eilisessä läpiajetussa startissa. Melko tarkkaan lännestä vuorin yli ja laaksoja pitkin. Ylälippu lähellä rantaa, joten haasteita oli tiedossa. Keskeltä ylös oli paras taktiikka ja lensseillä piti hakea puuskia. Sakke maalissa 5, Me 9, Elsa 15 ja Samppa 19.

Toimen lähtö samalle radalle. Samppa piti suomalaisista parasta vauhtia ollessa maalissa seitsemaäntenä. Sakke, Me ja Elsa pidettiin asemamme ja oltiin peräkkäin maalissa sijoilla 13-15.

Kolmaskin lähtö satiin aikaiseksi samalle radalle. Shiftit olivat vähän lisääntyneet auringon alettua lämmittää eteläisiä rinteitä. Ajoittain oli erittäin haasteellista löytää sopivia trimmejä kiharaan tuuleen. Toiset onnistuivat paremmin kuin me. Samppa maalissa 6. ja Sakke 7. Elsan kanssa kisattiin kovasti viimeisellä ylälipulla Elsan kieräessä lipun ensin Lenssillä ajeltiin vierekkäin maaliin Elsan ollessa 15 ja Me 16.

Kokonaistilanteessa Sakke on tällä hetkellä hienosti viidentenä. Tosin neljän kärken on yli kymmenen pistettä. Haasteita riittää viimeisiin startteihin kaikilla suomalaisilla venekunnilla. Viimeiselle päivälle on tavoitteena ajaa kaksi lähtöä, jotta varapäivää ei jouduttaisi käyttämään.

Illallinen oli järjestetty Yacht Club of Greecen "yläkannelle". Paikka on monelle tuttu aikaisimmista arvokisoista, jotka on pidetty Pireuksessa. Aluksi muutamat puheet joissa hehkutettiin litipurjehtijoiden yhteisöä jne. Ainakin ensikertalaiset ihastelivat kovasti seuran "kuppilan" majesteellisuutta. No paikkahan oli ennen kuninkaallinen pursiseura ja sitä ennen kuninkaallisen suvun "kesämökki".

Päivän kuva-arvoitus: Mikä on tämä valoilmiö? Oikein vastanneet voivat palkita itsensä haluamallaan tavalla.

tiistai, 15. heinäkuu 2014

Lightning EM 2014 Ateena, 1. kisapäivä

Aamun briefingissä ilmoitettiin, että tavoitteena on ajaan tänään kolme lähtöä, koska loppuviikolle tuulien odotetaan heikkenevän. Veneet rata-alueelle ja ensimmäinen lähtö pystyyn. Kaupungin päällä näkyi ukkospilviä ja sadetta. Kryssillä tuuli kääntyi heti lähdön jälkeen vaiheittain 70 astetta oikealle. Me olimme ajatelleet tuulen pyrkivän kääntymään merelle, mutta kuinka väärässä olimmekaan. Olimme ylälipulla kolme minuuttia toiseksi viimeisen veneen jälkeen. Tästä oli hyvä jatkaa. Sakke piti kuitenkin lippua ylhäällä ollen viidentenä spinua nostamassa. Sakke kompastui toisella kryssillä isoon reikään keskellä rata-aluetta. Samppa ja Elsa pyristelivät toistensa kanssa rata-alueen läpi joukon keskivaiheilla. Tiukan taistelun ja useiden ärräpäiden jälkeen saimme yhden kreikkalaisen jäämään taaksemme viimeisellä lenssillä.

Jos kirosanat jätetään pois, niin ekasta lähdöstä ei ole paljoa mitään kerrottavaa.

Ukkonen kaupungin päällä pyöritteli tuulta ja toista lähtöä varten rata käännettiin lähes täysin ympäri. Lähtö saatiinkin tunnin odottelun jälkeen aikaiseksi. Tuuli oli myös hiljentynyt 4-5m/s jja hiljeni vaiheittain koko ajan. Sakke oli jälleen kärkikahinoissa. Nyt toisella kryssillä paransi hyvin sijoitustaan. Viimeistä lenssiä oli ajettu jonkin aikaa, kun tuli kääntyi 180 astetta lenssin muuttuessa kryssiksi. Tässä vaiheessa lautakunta laittoi pelin poikki ja lähetti veneet satamaan. Saimme siis yhden lähdön aikaiseksi ja loppuviikoksi on odotettavissa huonompia kelejä. Saas nähdä saadaanko virallisia kisoja lainkaan aikaiseksi.

Tuloksia löytyy viivellä osoitteesta:

Ja joitain kuvia

tiistai, 15. heinäkuu 2014

Lightning EM 2014 Ateena, Harjoituspurjehdus ja avajaiset

Sään ennustaminen tuntuu täällä olevan melko helppoa. Koko päivänaurinkoista, lämpötila päivällä 30 astetta, tuuli luoteesta ja kääntyy lounaaseen iltapäivällä. Kolmas päivä peräkkäin samanlaista.

Aamureippailuksi hotellilta kadunyli meren uimaan. Merisiilejä melko paljon. Rantaviivan läheisyydessä hiekkapohja ja kauempana kivikkoa, jossa siilit viihtyvät. Ranta on loivasti syvenevää pitkälle.

Kipparikokous klo 12. Yleistä löpinää ja kiitettiin pitkämatkalaisia saapumisesta kisapaikalle. Valmistautumista harjoituskisaan. Eväspaketit(ilmaiset) mukaan kisatoimistosta. Tosin syötiin eväät jo rannalla.

Harjoituskisaa päästiin aloittelemaan puoli tuntia myöhässä, kuinkas ollakkaan. Eihän kisajärjestäjät ole tienneet kisaohjemaa kuin puolivuotta etukäteen. Kaikesta myöhätyminen on paikallinen tapa. Yksi yleinen takaisinkutsu ja uusi yritys. Tämä keskeytettiin vajaa minuutti ennen starttia, koska kaikki paikalliset eivät olisi ehtineet linjalle.

Kolmannella yrityksellä päästiin liikkeelle. Me mentiin vasemmalle oletuksena tuulen kääntyminen merelle. Muut suomalaiset menivät keskeltä paitsi Sakke äärimmäisenä oikealta. Oikea laita veti parhaiten ja kaikki kärkiveneet tulivat sieltä. Sakke ainoana kärkijoukoissa. Muut suomalaiset lähekkäin puolevälin huonommalla puolella. Tällä asetelmalla kisa ajettiin loppuun saakka. Sakke piti paikkansa hyvin. Muut varmistivat, että kaikki pääsevät turvallisesti maaliin.

Tuuli oli 4-7m/s, mutta aallokko on todella haastavaa. Terävä aalto tappaa vauhdin tehokkaasti ja tuntuu siltä ettei ehdi edes saada uutta vauhtia päälle, ennenkuin seuraava isompi aalto tappaa vauhdin rippeet uudelleen.  Lisäksi välillä tuntuu siltä, että aaltojen sisältä tulee uusia aaltoja. Näiden päältä putoaa tyhjään kuoppaan ja kryssillä survoaa keulan seuraavan aallon sisään ja keulakantta pitkin muutamia satoja litroja vettä sisään. Tässä vaiheessa keulagasti yleensä kiittää kipparia tämän loistavasta ajotekniikasta.

Illalla ohjemassa avajaiset seuralla. Piti alkaa klo 20, alkoi n. klo 21. Parit puheet, seuran kommodorilta ja Ykä Andreadikselta, jonka jälkeen seisovan pöydän sormiruokatarjoiluiden kimppuun. Ruokaa oli riittävästi joten ei tarvinnut iltapalaa käydä kyliltä hakemassa.

maanantai, 14. heinäkuu 2014

Lightning EM 2014 Ateena, Mittauspäivät

Lauantaina 12.7. suurin osa suomalaisista lensi Ateenaan norjalaisen halpalentoyhtiön suoralla linjalla kisapaikalle. Lento oli lähdössä ajoissa, mutta koneita käynnistettäessä vasemman moottorin alueelta aloik vuotamaan polttoainetta. Tätä sitten ihmeteltiin reilut puolen tuntia, jonka jälkeen kippari kuulutti "olemme luotavaisia, että vuoto on pysähtynyt ja voimme kohta jatkaa matkaa". Ateenaan pääsimme turvallisesti ja kaikkien matkatavarat olivat perillä samaan aikaan ehjinä.

Sisäänkirjautuminen hotellille ja seuralle tutustumaan paikkoihin. Ainoastaan Laurin vene oli tässä vaiheessa paikalla, joka oli tullut toista kautta Ateenaan. Laurin venessä oli muuten kaikki hyvin, mutta vanttiruuveja ei oltu rasvattu kunnolla ja Laurin säätäessä mastoa itselleen sopivaksi, yksi ruuvi leikkasi kiinni. Tätä Lauri koitti fiksata muutaman tunnin, kunnes remonttiryhmä tuli apuun ja ratkaisi ongelman.

Hetken ihmettelyn jälkeen saimme ensimmäisiä viestejä, että toiset suomalaiset veneet ovat Kreikan maaperällä. Samppa oli Patraksessa ja Sakke Tessalonikissa. Molemmilla muutama tunti ajoaikaa jäljellä. Sattumalta  molemmat olivat puolen tunnin sisään seuralla ennen klo 19:sta, joten meitä oli koko porukka vastaanottamassa heitä.

EM-kisat olivat saaneet uutta väriä ainakin lippujen perusteella. Yhdessä veneessä on gastina jenkki, liittomme sihteeri Laura Jeffers. Sveitsiistä, turkkilaisista ja Iísraelilaisista meillä ei ollut tietoa. Lisäksi yksi AUS on mukana.

Purimme kuormia jonkinverran ja lähdimme illastamaan. Ajoryhmillä oli enempi nälkä, kun määränpään lähetessä olivat unohtaneet pysähtyä syömään. Edellinen ateria oli lähinnä aamiainen. Pääryhmä palaili ruokailun jälkeen hotellille, mutta Sampan porukka päätti mennä auringon laskeuduttua rikaamaan veneensä, koska ei ollut niin kuuma.

Sunnuntaina menin Laurin kanssa rantaan ennen klo 8, koska maston trimmaaminene oli jäänyt kesken nälän voitettua tärkeysjärjestyksesä. Saimmekin maston kohdilleen helposti, joten aloitimme purkamaan meidän tuplakärryä. Nosturiauto tuli paikalle kymmenen aikaan ja saimme veneet erilleen ja sitä myötä pääsimme rikaamaan omaamme. Rekisteröinti oli hyvin organisoitu, purjeiden mittaus oli nysväystä ja veneiden punnitus ja tarkastus vähän sinne päin. Taas tuli mieleen sanonta, että hyvää henkilökuntaan on niin vaikea saada. Kaikki suomalaiset saivat lopulta veneet ja purjeet mitattua, joten maanantain harjoituskisaan oltaisiin valmiita.

Laurin porukka lähti tutkimaan raunioita päivällä ja meidän ja Sampan porukka illalla. Kuljeskelimme Plakan läpi Akropolista kohden vain todetaksemme ylhäällä, tämä olevan suojettu. Olihan mukan iltakävely. Palasimme alemmas kukkulalta ja etsimme terassin ruokailua varten. Tarjontaa on riittävästi ja onneksemme löytämämme paikan tarjoulut olivat maittavia. Palasimme melko myöhään takaisin hotellille sopivasti katsomaan MM-futiksen loppuottelun ratkaisuja.

maanantai, 7. heinäkuu 2014

Lightning EM 2014 Ateena, valmistelut

Satunnaisten seikkailijoiden palattua Nuorten MM-kisoista oli pari päivää aikaa huoltaa varusteet, pakata veneet tuplakärryyn ja saattaa kuljetukset matkaan. Tänään maanantaina aloitti matkansa Samppa Salmisen venekunta Jyväskylästä. Reittinä tuttu Turusta Tukholmaan, Ruotsin ja Tanskan läpi Saksaan ja sitten etelään Italiaan, josta lautalla taas Kreikkaan.

Tiistaina lähtee Sakari Pesola tiimeineen 2 1/2-kuljetuksen kanssa "itäväylää" pitkin. Puolikas tulee Riston laserista. Sakke tiputtaa Riston Gardalle ohi mennessään ja ottaa paluumatkalla takaisin kyytiin. Sakke vie myös minun veneen Ateenaan vastapalveluksena edellisille kisoille, jolloin minä vein Saken veneen sinne.

Koitan päivitellä kisaraportteja mahdollisuuksien mukaan iltaisin. Tulospalvelusta ja linkeitä laitan lisätietoa, jos niitä saan.

Loput tiimien jäsenet menevät pitkälti koneella lauantaina Ateenaan.

Kisoista on odotettavissa Kreikka-Suomi maaottelu. 23 osallistujaa listoilla, joista neljä suomalaista, yksi italialainen ja yksi australialainen. Loput on paikallisia.

Ohjelma

• Thursday July 17
  • Friday July  18

Daily briefing

Conclusion of Races or short offshore, optional, fun race. Warning signal for first race